Szeretnél jó kapcsolatot építeni másokkal? Úgy érvényesíteni az akaratodat, hogy közben ne bánts meg másokat? Vagy csak szimplán fejlesztenéd a kommunikációs készségeidet? Irigyled azokat, akik határozottan, hatékonyan, de mégis kedvesen kommunikálnak?

Az asszertív kommunikáció lesz a Te embered. Ennek segítségével ugyanis képes leszel célravezetően kommunikálni a meglátásaidat, nézőpontodot, s mindezt úgy, hogy tiszteletben tartod mások érzéseit, véleményét, jogait.
De mi is az az asszertív kommunikáció? Hogyan is néz ki az, ha valaki asszertíven kommunikál? Milyen szabályrendszert kell követni?
Kezdjük a legelején!
Kommunikálni, nagyon leegyszerűsítve a dolgokat, háromféleképp lehet.
Passzívan
Ők azok az emberek, akik kerülik a konfrontáció mindenféle formáját. Alkalmazkodnak az adott helyzethez, feladják a saját akaratukat, s elfogadják azt, amit mások akarnak. Rendkívül népszerűek tudnak lenni az irányító típusú emberek körében, hiszen könnyen el lehet billenteni őket egyik oldalról a másikra.
Mi a baj a passzív kommunikációval?
Ha mindig elfogadod mások akaratát, sodródsz az árral, azt fogod sugallni a többiek felé, hogy a Te véleményed, érzéseid nem olyan fontosak.
Agresszíven
Nem foglalkoznak mások véleményével, és azzal sem, mennyire tipornak bele a másik lelki világába. Keményen, érzelem mentesen kommunikálnak, nem riadnak vissza a konfliktusoktól. Hosszú távon azonban nem biztos, hogy tudják érvényesíteni az akaratukat.
Mi a baj az agresszív kommunikációval?
Ha folyamatosan az agresszív kommunikációhoz folyamodsz, előbb-utóbb kerülni fogják a társaságodat.
Asszertíven
Ami igazából a fenti kettő egyvelege, talán a legdiplomatikusabb kommunikációs forma. Az az illető, aki asszertíven kommunikál, kiáll a saját igazáért, elmondja a véleményét, de mindezt úgy, hogy másokat semmiképp se bántson meg. Együttműködik, képes a kompromisszumra.
Szemléltetésképp íme egy példa:
Egy buszos kiránduláson az egyik társaság borzasztóan hangos. Nevetgélnek, kiabálnak, zenét hallgatnak ezzel zavarva a többi utastársat. Miképp reagálhatsz a helyzetre?
1: Passzívan: Nem szólsz a hangoskodóknak, viszont magadban zsörtölődsz folyamatosan.
„Nem igaz, hogy nem veszik észre magukat. Hogy létezhetnek ilyen emberek? Ez volt az utolsó, hogy buszos kiránduláson részt veszek.”
2. Agresszíven: Vagyis beszólsz nekik. „Nem lehetne halkabban?” „Úgy látom, baj van a hallásotokkal, hogy ordibálni kell.” „Fogjátok már be a szátokat!”
3. Asszertíven: Felállsz és odamész a társasághoz. „Ne haragudjatok, borzasztóan elfáradtam a mai nap. Tudom, hogy Ti szeretnétek jól érezni magatokat, viszont én is pihennék kicsit. Tudnátok kicsit halkabban beszélgetni?
Látszólag teljesen egyértelmű, hogy melyik kommunikációs forma az ideális, de valljuk be a gyakorlatban nagyobb arányban alkalmazzuk az első kettő valamelyikét.
Mik az asszertív kommunikáció ismérvei? Miket tarts be, ha asszertíven szeretnél kommunikálni?
- Légy magabiztos, de maradj nyugodt és higgadt.
- Légy proaktív, kezdeményező. Törekedj olyan megoldásra, ami mindkettőtöknek jó lehet.
- Vedd figyelembe a másik érdekeit, érzéseit. Hallgasd meg mit mondd a másik.
- Mondd el a másiknak, hogy tisztában vagy azzal, mit szeretne. Akár meg is ismételheted, amit mondott.
- Használj énközléseket. (Pl: „Úgy érzem, hogy..”; „Nagyon fáradt vagyok.”; „Szeretném, ha..”
Nézzünk egy konkrét példát arra, hogyan tudod felépíteni az asszertív kommunikációdat.
Szituáció: A párod sosem segít a házimunkában, állandóan próbálja magát kivonni a munka alól.
1. Írd le a helyzetet minél tárgyilagosabban.
„Mostanában nagyon keveset segítesz a házimunkában. Nem porszívózol fel, nem pakolsz el étkezés után, nem viszed ki a szemetet.”
2. Én üzenetek. Fogalmazd meg az érzéseidet!
„Úgy érzem, több segítségre lenne szükségem. Nagyon leszív az egész napos munka és nincs energiám vezetni az egész háztartást.”
3. Tanúsíts empátiát.
„Megértem, hogy Neked sincs kedved este 8-kor még porszívózni, hisz Te is egész nap dolgozol.”
4. Fogalmazz meg egy javaslatot!
„Mit szólnál hozzá, ha megosztanánk egymás között a házimunkát, végeznénk fél órán belül aztán pihenhetünk?”
5. Keresd a kompromisszumot, állapodjatok meg!
Lehet, hogy a párod előáll egy jobb megoldással. Például azzal, hogy alkalmazzatok egy takarítónőt heti kétszer. Találjatok egy mindkettőtök számára elfogadható megoldást, lehetőség szerint úgy, hogy egyikőtök érdeke se sérüljön.
Hidd el, teljesen más irányt fog venni az emberekkel való kapcsolatod, mind a munkahelyen, mind a magánéletben, ha elsajátítod az említett technikákat!
Összefoglalás
Három féle kommunikációs forma létezik: passzív, agresszív és asszertív. Akármennyi szituációt felhozhatnánk példákkal, az emberek többsége az asszertív hozzáállást választaná, mint követendő példa. Ugyanakkor a valóságban nagyon kevesen cselekednek valóban eszerint.
Asszertív kommunikáció során, talán a legfontosabb, hogy higgadtan add a másik tudtára, mit szeretnél. Használj olyan kifejezéseket, melyek azt tükrözik, mit gondolsz, mit érzel, mik a meglátásaid. Vedd figyelembe, mit gondol, mondd a másik és azt, hogy neki mi a kedvező. S végeredményben hozzatok egy olyan megoldást, mely mindkettőtök számára járható út.