Hogyan kezeld a stresszt koronavírus idején?

Olvasási idő: kb. 4 perc

Függően attól, hogy milyen élethelyzetben vagy, mivel foglalkozol, van-e családod, gyermeked, kihívások tömkelegével találhatod magad szembe a jelenlegi helyzetben. Ezek, egyik napról a másikra, hirtelen alakultak ki, ezért nem biztos, hogy mindenre megfelelően tudtál reagálni.

Lehet, hogy félsz attól, mi jön még ezután, hogyan tudhatod magad leginkább biztonságban, mi lesz a munkáddal, hogy fog a gyerek leérettségizni és még sorolhatnám azokat a feltett vagy fel nem tett kérdéseket, melyek igencsak megnövelhetik a stressz szintedet.

Hogyan őrizheted meg mégis a nyugalmad? Mit tehetsz, hogy tiszta fejjel tudj gondolkodni?

I. Van rá hatásod?

Gondold végig, hogy van-e rá hatásod, azaz tudsz-e bármit is tenni, hogy javíts a helyzeten, amiért stresszelsz. Ha van, akkor tegyél meg minden tőled telhetőt, még akkor is, ha csak minimálisan tudsz cselekedni. Ha nincs, akkor pedig engedd el. Nem fogsz tudni vele mit kezdeni, akkor sem, ha a fejed tetejére állsz. Azzal, hogy stresszelsz, aggódsz, nem segítesz senkin. Sőt, csak ártasz magadnak.

II. Képzelj el egy rosszabb helyzetet!

Lehet ennél rosszabb? Milyen lehetett anno a háború idején, amikor az asszonyok pincében bujkáltak a gyerekekkel, hogy ne találják meg őket a katonák? Mit érezhetett az a férfi, aki már hónapok óta nem látta a családját és azt sem tudta, egyáltalán hazatér-e még a frontról? Milyen lehet átélni egy cunamit? Milyen lehet annak, aki most az utcán él?

Ezeket átgondolva, teljesen más megvilágításba kerülhet a helyzeted. A koronavírusnál már sokkal komolyabb dolgokat is megélt az emberiség, ezen is túl leszünk.

III. Miért lehetsz hálás?

Adj hálát! Az előző gondolatot tovább véve, adj hálát azért, amid van. Adj hálát azért, mert van fedél a fejed felett. Adj hálát azért, mert most úgy oszthatod be az idődet, ahogy Te szeretnéd. Adj hálát azért, mert egészséges vagy. Adj hálát azért, hogy most van időd tovább képzeni magad. Adj hálát azért, hogy most több időt tölthetsz a szeretteiddel. Vedd észre a jó dolgokat, a lehetőségeket magad körül és használd ki!

IV. Menj vissza az időben!

10-15 évvel ezelőtt miért aggódtál, miért féltél?

Ugye?

Eléggé meg kell erőltetned magad, hogy vissza tudj emlékezni, már ha vissza tudsz. Miért? Mert valahogy megoldódott a dolog. Vagy Te oldottad meg, vagy a körülmények alakultak úgy. Miért lenne a mostani helyzet más? Ugyanúgy meg fog oldódni, vagy meg fogod találni a megoldást, akkor is, ha Téged most borzasztó hátrányosan érint a vírus helyzet. 10-15 év múlva pedig ugyanúgy nem fogod tudni megmondani, hogy most miért aggódtál, vagy csak halovány képeid lesznek róla.

V. A sport megoldás mindenre

Mozogj! A sporttal levezetheted a felgyülemlett stresszt és sokkal jobban fogod magad érezni! Ráadásul, most ha otthonról dolgozol, jóval kevesebbet mozogsz, mint mikor munkába kell menned. Kelj fel időközönként a forgószékből, tornázz online edzős videókra, de már az is sokat segít, ha elmész sétálni egyet és szívsz egy kis friss levegőt.

VI. Kezdj el tervezni!

Ha mindez nem elég, tervezz! Írd le egy papírra, azokat, amik miatt aggódsz, majd mellé, hogy hogyan lehet őket megoldani. Gyárts annyi forgatókönyvet, amennyit csak tudsz! Vegyél számba több eshetőséget! Mi fog történni, ha bekövetkezik? Hogyan fogsz cselekedni? Mi lesz az első, második és harmadik lépésed? Ki fog Neked ebben segíteni? Mi lesz majd a B terved, ha az A nem válik be?

Ha már átgondoltad és vannak terveid a legrosszabb eshetőségre is, meg fogsz nyugodni!

VII. Keress valakit, aki motivál!

Mondd el valakinek mi bánt, mi miatt stresszelsz és találjatok közös megoldást. Igyekezz olyan embert találni erre a feladatra, aki nem a világvégét várja és nem azzal tölti a nap 24 óráját, hogy rémhíreket olvas.

Ha beszélsz a félelmeidről, meg fogsz nyugodni. Ha a megfelelő embernek mondod el, mi miatt aggódsz, segíteni fog abban, hogy túllendülj ezen a ponton. Akár nyugtató szavakkal, akár közös ötleteléssel, tervezéssel, de lehet, hogy még a megvalósításban is segítségedre lesz.

Összefoglalás

Lehet, hogy most számtalan új kihívással kell szembenézned, de ez nem ok arra, hogy reggeltől estig aggódj, stresszelj.

Íme 7 tipp, hogyan tudod csökkenteni a stresszt, hogyan szüntetheted meg az aggódást.

  • Gondold végig, hogy van-e rá hatásod. Ha van, akkor tegyél meg minden tőled telhetőt, ha nincs, akkor engedd el.
  • Képzelj el egy sokkal rosszabb helyzetet, mint a mostani. Így a jelenlegi problémád teljesen eltörpül.
  • Adj hálát azért, amid van!
  • Gondold végig, hogy 15 évvel ezelőtt miért stresszeltél. Ugye, hogy mennyire lényegtelen? 15 év távlatában ugyanez lesz a mostani problémáddal.
  • Sportolj, hogy levezesd a feszültséget!
  • Gyárts forgatókönyveket arra a helyzetre, amitől a legjobban félsz. Ha már van egy terved, sokkal jobban fogod magad érezni.
  • Beszélgess olyan emberekkel, akik meghallgatnak, segítenek és mindemellett motiválnak!