Hogyan alakíts ki egy új napi rutint?

Olvasási idő: kb. 4 perc

Nem tudod, hogyan alakítsd ki a napod, hogy jusson idő minden lényegesre? Összefolynak a magánéleti és az otthoni feladatok? Most egyszerre kell kenyérkeresőnek, szülőnek, szakácsnak, takarítónak és tanárnak is lenned? Mindemellett még az idős rokonokra is figyelned kell, mert Te vásárolsz be nekik? Úgy érzed, kezd kifolyni a kezeid közül az irányítás?

Hidd el, nem vagy egyedül!

Ki kell alakítanod egy teljesen új napi rutint, egy teljesen ismeretlen helyzetben! Hogyan állj neki? Hogy lehetséges ez?

I. Meríts az eddigi tapasztalataidból!

Mielőtt nekiláttnál a tervezésnek, hogy mit és hogyan kellene megvalósítani, gondold végig az eddigi tapasztalataidat. Mely időszakban tudsz otthon a leghatékonyabban dolgozni? Mikor nem zavar senki? Mikor tudsz tanulni a gyerekkel? Mikor van szükséged egy kis szünetre?

Ha ezek megvannak, máris körvonalazódik számodra egy kép, ami az új napi rutinod alapját adhatja és ami mentén el tudsz indulni!

II. Nézd meg, mi az, ami legjobban hiányzik!

Mire gondolok? Hiányzik az, hogy reggel bemenj a munkahelyre, majd haza, mert ez idő alatt kitisztul az elméd?  Akkor tervezz be egy sétát a reggeli rutinba. Hiányzik a mozgás? Alakítsd ki úgy az életed, hogy heti X alkalommal követed az online tornákat.

Nézd meg, mi az, ami legjobban hiányzik és, ha van lehetőséged valahogyan pótolni, alakítsd annak megfelelően a napjaidat!

III. Állj neki a tervezésnek!

Ha ez előző két ponton végig mentél, máris megvan a kiindulási pontod. Kezdd el megtervezni a napjaidat! Hogyan?

  • Találd ki, hogy mi mindent szeretnél egy nap megcsinálni. Készíts minden reggel vagy előző este egy feladatlistát, mely tartalmazza a teendőidet.
  • Írd a feladatok mellé, hogy körülbelül mennyi időt vesz igénybe az elvégzésük. Mindig szánj kicsit több időt egy feladatra. Például, ha 10 perc alatt elmosogatsz, akkor is adj neki 15 percet, hogy kényelmesen meg tudd csinálni. Vagy ha épp megzavar valaki, például jön egy telefon, akkor is be tudd fejezni az általad megjelölt időintervallumban.
  • Ha sikerült összeírnod mindent, nézd meg, hogy mely napszakokban érdemes megcsinálnod ezeket. Tedd őket sorrendbe és ennek megfelelően láss neki a végrehajtásuknak.

Mire figyelj oda tervezésnél?

I. Mikor vagy a leghatékonyabb?

Az eddigi tapasztalataidból kiindulva pontosan tudod, hogy mely napszakok azok, amikor jobban tudsz összpontosítani a feladataidra, amikor igazán produktív vagy! Ezekben az időszakokban, ha teheted, mindenképp a munkahelyi feladatokkal foglalkozz, mert sokkal hamarabb meg fogod tudni őket oldani, mint egyéb esetben!

Ha elkezdesz egy feladatot, lehetőség szerint fejezd is be. Ne ugrálj a feladattípusok között, mert csökken a hatékonyságod!

II. Ne tervezd túl a napodat!

Ne akarj egy heti munkát egy nap alatt megcsinálni. Amikor megtervezed a napodat, vedd figyelembe, hogy egy-egy feladatot mennyi ideig tart megcsinálni.

A napodnak csak a 80%-át tervezd be, a többi 20%-ot tartsd fenn a váratlan helyzetekre. Például arra, hogy ha felhív a főnököd egy SOS munkával.

Ha pedig nincs, ami kitölti a 20%-ot örülj és fordítsd ezt az időt magadra vagy a családodra. Belekezdhetsz akár a másnapi feladatokba is, hogy holnap annál kevesebb legyen!

III. Priorizálj!

Mit tegyél, ha ki sem látsz a feladatok tömkelegéből? Nincs más lehetőség, priorizálnod kell a feladatokat. Nézz rá a teendőid listájára és jelöld őket ABC betűkkel fontosságuktól függően. Ha valami borzasztóan fontos, hogy elkészüljön aznap, kapjon „A” betűt. Ha fontos, de nem dől össze a világ, ha nem készül el, kapjon „B”-t és így tovább.

Természetesen kezdd az „A” jelzésű feladatokkal, majd ha azokkal megvagy, haladhatsz a „B”-kel és a „C”-kel.

IV. Iktass be szüneteket!

Csakúgy, mint a munkahelyen, otthon se feledkezz meg a mini szünetekről. Az emberi agy körülbelül 90 percig tud koncentrálni egy huzamban, utána csökken a hatékonysága. Ezért, két nagyobb lélegzetvételű feladat között tarts legalább 10 perc pihenőt, hogy kicsit felfrissüljön az agyad. Fontos, hogy ebben a kis időben, ne a közösségi médiát görgesd, mert hiába nem veszed észre, az agyad olyankor pihenés helyett, információhalmazt igyekszik feldolgozni.

Ha nem iktatsz be szüneteket, ami kicsit kizökkent, azon kapod magad, hogy estére hulla fáradtan huppansz az ágyba és ahhoz se nagyon lesz energiád, hogy lekapcsold a villanyt magad után.

Összefoglalás

Attól, hogy fenekestül felfordultak a dolgok, nem áll meg az élet.

  • Alakítsd át az új napi rutinod az eddigi tapasztalataidnak megfelelően.
  • Gondolj magadra is! Tervezz be olyan dolgokat is az új rutinodba, amik korábban beváltak, segítettek, kikapcsoltak.
  • Tervezd meg a napodat minden reggel vagy előző este.
  • A napi feladatok összeírásakor vedd figyelembe, hogy egy-egy feladat mennyi időt vesz igénybe.
  • Ne tervezd be az egész napodat. Hagyj kis maradék plusz időt a váratlan helyzeteknek.
  • A munkahelyi feladatokat időzítsd arra az időszakra, amikor a leghatékonyabb vagy!
  • Kerüld a multitaskingot! Ha elkezdesz egy feladatot, igyekezz azt befejezni, mielőtt belefognál egy másikba.
  • Tedd a feladataidat fontossági sorrendbe!
  • Ne felejts el szünetet tartani, mely kicsit kikapcsol és felfrissíti az agyad.