Új szokások bevezetése – mit és hogyan?

Olvasási idő: kb. 5 perc

Szeretnél egy új szokást kialakítani a mindennapokban? Többet olvasnál, edzenél, korábban kelnél reggelente, naponta vezetnéd a kiadásaidat? Vagy az egész életed teljesen új alapokra, más szokásokra helyeznéd? Jó helyen jársz…

Megmutatom Neked, hogyan indulj el, ha új szokást kívánsz bevezetni az életedbe, miket érdemes átgondolni, majd hogyan kezeld az esetlegesen felmerülő kihívásokat.

I. Mit és miért?

Mielőtt belevágnál, gondold végig, hogy pontosan milyen új szokást szeretnél bevezetni a hétköznapokba és ez milyen magatartást igényel. Ha a célod az egészséges életmód, akkor tudd, hogy milyen ételeket kellene enned, mit és hol szeretnél edzeni stb..

Amint ez megvan, gondold végig a miérted. Miért szeretnél egy új szokást kialakítani? Mi a fő motivációd? Ha Te azért szeretnél elkezdeni edzeni, hogy nyáron jól nézzél ki a strandon, akkor az nem lesz elég. Ugyanis ha így határozod meg a motivációd, az azt sugallja, hogy másoknak akarsz megfelelni, elismerést szeretnél. Olyan belső motivációra van szükséged, amihez nyúlhatsz akkor is, ha egyáltalán nincs kedved edzeni. Például.: nem érzed jól magad a bőrödben.

II. Hogyan?

A második, amit szükséges átgondolnod a megvalósítás előtt az az, hogy miképp szeretnéd kivitelezni az új szokást bevezetését. Négy dologra figyelj oda:

Tervezd meg!

Az első pontnál már megállapítottad, hogy az egészséges életmódhoz elengedhetetlen az edzés, ezért szeretnél eljárni futni. Ennél a résznél azt találd ki, hogy heti hányszor szeretnél eljárni. Ha a célod a heti 5 és korábban a testnevelés órán futottál utoljára a gimiben, akkor valószínűleg az első héten nem fogsz 5 nap is elmenni futni, mert feltételezhetően már a második nap borzasztó izomlázad lesz.

Helyette alakíts ki mérföldköveket. Az első hónapban heti 2 alkalom legyen a cél, majd ezt a számot növeld meg minden hónapban.  Tervezd meg, hogy a hét mely napján szeretnél eljárni futni, mikor van rá időd és írd be a naptárba. Ne térj el tőle, akkor sem, ha épp a haverok hívnak moziba.

Hagyj el más szokásokat!

Ha eddig is úgy érezted, hogy nincs időd egyszerűen semmire, akkor miért lenne időd egy teljesen új szokásra? Ahhoz, hogy be tudj építeni egy új szokást az életedbe, egy másikat el kell hagynod. Találj egy olyan rossz, berögzült szokást, amit itt az ideje elengedni.

Példa: Célod az, hogy minden nap 6 órakor kelj, hogy még munka előtt legyen időd reggelizni, megtervezni a napodat. Képtelen vagy 6 órakor felkelni az ágyból, folyamatosan a szundit nyomogatod egészen háromnegyed 7-ig, mikor már végképp muszáj felkelned. Viszont semmivel nem vagy kipihentebb, hogy 45 perccel többet tudtál aludni, mert 10 percenként csöngött a szundi.

Itt máris látod, hogy a szundi nyomogatás a rossz, berögzült szokás, amit ki kell iktatnod az életedből és máris hatékonyabb lehetsz.

Trigger pontok

Találj egy olyan cselekvést, amihez kötni tudod az új szokást!

Példa: A reggeled úgy néz ki, hogy felkelsz, megmosakodsz, felöltözöl, megreggelizel, fogat mosol, bepakolsz a táskádba és elindulsz a munkába. Miközben sétálsz a buszhoz előveszed a fülesed, hogy hallgass valami zenét és felébredj. Felszállsz a buszra és bambulsz kifelé az ablakon. A cselekvéssorozatot pedig írhatnám tovább a végtelenségig.

Lényeg, hogy ezek a reggeli cselekvéseid szinte automatikusak, nagyon mélyen be vannak programozva, mindig így csinálod. Ha egy új szokást alakítanál ki, például hangoskönyv hallgatás, akkor az új szokást kösd egy cselekvéshez, trigger ponthoz. Jelen esetben ahhoz a cselekvéshez, hogy előveszed a fülesed. Viszont most nem zenét fogsz bekapcsolni, hanem valamilyen hangoskönyvet.

Ha az új szokást egy adott cselekvéshez kötöd és igyekszel mindig úgy csinálni, akkor előbb-utóbb automatikus lesz és nem is kell majd koncentrálnod.

III. Megvalósítás

Ha megvan a kész terved, hogy hogyan fogod bevezetni az új szokást, nincs más dolgod, mint elkezdni. Azonban nem árt itt is pár dolgot figyelembe venni, betartani.

Légy kitartó és türelmes!

Kutatók alátámasztották, hogy egy új szokás bevezetése 20-40 napot vesz igénybe. Ne csodálkozz, ha az első héten még nagyon gyengék az eredményeid. Lényeg, hogy ne add fel. Itt fontos megjegyezni, hogy feladás alatt nem azt értem, hogy kimarad 1-4 nap. Ez még csak a küzdelem saját magaddal. Feladni akkor fogod, ha hónapokon keresztül nem foglalkozol vele, mert „Neked ez nem megy.”

Mondd el másoknak!

Sokkal motiváltabb leszel, ha elmondod másoknak, milyen új szokást vezettél be. Miért? Mert mások érdeklődhetnek affelől, hogy sikerül-e betartani az új szokást és ciki lenne bevallani, hogy Te bizony már az első héten feladtad.

Mérd!

Találj ki egy módszert arra, hogyan fogod mérni magad, azaz, hogy mikor tettél eleget az új szokásodnak. Ha egy nap sikerül megcsinálni, akkor tegyél a naptáradba egy X-et. Minél több X van a naptáradban, annál jobb vagy!

Jutalom!

És végül, ne feledkezz meg arról, hogy megjutalmazod magad. Ha 1 hétig sikerül tartanod az új szokást, veregesd vállon magad, majd vegyél egy új ruhát, mozi belépőt vagy szimplán tarts egy kis énidőt.

Összefoglalás

Egy új szokás bevezetése koránt sem annyira egyszerű, mint első pillantásra tűnik. S ezzel csak akkor szembesülsz, mikor már nyakig beleástad magad a megvalósításba. Mire figyelj oda már a legelején?

  • Tudd, hogy pontosan milyen szokást szeretnél kialakítani és miért. Fontos, hogy egy nagyon mély motivációd legyen a miértre, azért, hogy a nehéz időszakokban vissza tudj ehhez nyúlni.
  • Készíts egy pontos tervet! Tervezd meg, hogy mely napszakban, hetente hányszor szeretnéd csinálni az új szokásodat. Nézd meg, hogy belefér-e egyáltalán az életedbe, s ha nem, akkor találj olyan berögzült szokásokat, melyektől jobb inkább megválni, hogy helyet tudj csinálni az újnak.
  • Sokkal hatékonyabb lehet az új szokás bevezetése, ha azt, egy trigger ponthoz, már berögzült cselekvéshez kötöd.
  • Ha belevágsz a megvalósításba, ellenőrizd magad, hogy mely napokon sikerült megcsinálnod. Készíts statisztikát.
  • Mond el másoknak, hogy milyen új szokást vezettél be, s jutalmazd meg magad bizonyos időközönként, ha sikerül betartani!