Mikor fognak teljesülni az újévi fogadalmaid, terveid?

Olvasási idő: kb. 4 perc

Tavaly megfogadtad, hogy 2020 más lesz? Van amit idén mindenképp el szeretnél érni? Esetleg már tettél is az ügy érdekében, de rájöttél, hogy ez mégsem olyan egyszerű? Mutatok pár lépést, amit követve tuti megvalósítod az álmaidat!

Bizonyított tény, hogy azon emberek 80%-a, akik az újévben új célt, fogadalmat tűznek ki, már februárban feladják elképzelésüket.[1] Csupán a maradék 20% az, aki kitart, s nekik is csak egy részük valósítja meg végül az újévi fogadalmakat. De miért adják fel ilyen könnyen az emberek 1 hónap után? Mi a közös azokban, akik végig csinálják, majd élvezik a munkájuk gyümölcsét?

Sokan azt gondolják, hogy mindez a kitartáson múlik, ami abszolút szükséges, de a kulcsszó mégis a TERVEZÉS.

I. Fogadalmak helyett, céljaid legyenek!

Hatalmas különbség van ugyanis a fogadalmak és a célok között. Előbbi esetében kizárólag a cselekvésre fókuszálsz, hogy mit fogsz, vagy épp mit nem fogsz tenni az újévben. Például: „2020-ban eljárok edzeni”. Amennyiben nem találod ki, hogy heti hány alkalommal, mikor, hol, kivel, mit és mennyit fogsz edzeni, nagy eséllyel dugába dől a terved.

Mikor mondhatod el magadról, hogy neked célod van?

I.1. Fogalmazd meg a vágyad úgy, hogy az eredményt emeled ki!

Ne azt mondd tehát, hogy mit fogsz csinálni, hanem azt, hogy mit fogsz elérni. Például: „2020-ban lefogyok 20 kg-t” vagy „2020-ban leszokom a dohányzásról”.

I.2. Célodhoz rendelj határidőt!

Ha csak a levegőben beszélsz, hogy majd „ezt és ezt” csinálom, abból mindketten tudjuk, hogy nem lesz semmi. Ha már határidőt rendelsz hozzá, akkor meglesz az a sürgető érzés, ami cselekvésre késztet.

I.3. Célod legyen mérhető!

Azaz, tudd magad ellenőrizni, hogy biztosan elérted-e. Ha például szeretnél 2020-ban egy kis pénzt megtakarítani, akkor találd ki, hogy pontosan mennyi pénzt szeretnél félre tenni.

I.4. Legyen reális!

Tudom, ez elég tágan értelmezhető. Akkor lesz reális a célod, ha 100%-ig biztos vagy abban, hogy a képességeid birtokában, az általad megadott határidőre teljesíteni tudod a tervedet. Mindig magadhoz mérten viszonyíts, s ne másokhoz!

Példa: Ha eddig a mozgás nem volt az életed része, nem túl reális, ha azt mondod, hogy január végére lefutod a maratont.

I.5. Jelentsen kihívást számodra!

Ezt úgy tudod a legjobban tesztelni, hogy ha a célodra és a megjelölt határidőre gondolsz. Ha rögtön elkezdesz stresszelni, akkor valószínűleg nagy falat lesz számodra, javaslom, hogy tedd arrébb a határidőt. Ha a határidő hallatán kényelmesen hátradőlsz, akkor az adott dolog elérése semmi kihívást, nem rejt magában, ezáltal célról sem beszélhetünk. A legjobb kombináció az, amikor érzed, hogy „rezeg a léc”, például gombóc van a torkodban, de nem találod lehetetlennek a kihívást.

II. Készíts tervet!

Ne bízd a véletlenre a dolgokat. Legyen egy konkrét terved, hogy miképp fogod elérni a célodat. Ha a határidőt kijelölted, oszd be hétről hétre, vagy hónapról hónapra, hogy miket fogsz tenni, milyen eredményeket szeretnél elérni. Ezeket a részeredményeket nevezhetjük mérföldköveknek, melyek azt mutatják, hogy haladsz a célod felé. Kis ösztönző lehet, ha ezeknél a bizonyos mérdfölköveknél megjutalmazod magad valamivel.

Tanácsolom, hogy kezd apró lépésekkel, azért hogy legyenek sikerélményeid. Az edzős példából kiindulva, első mérföldkő lehet, amikor kitalálod melyik edzésforma lesz Neked a megfelelő, amit élvezettel csinálsz. Ehhez ugye először pár mozgásformát ki kéne próbálni…

Ha a Te újévi terved az, hogy végre lesz egy normális párkapcsolatod, akkor első mérföldkő lehet olyan hobbik találása, ahol új, hasonló gondolkodásmódú emberekkel ismerkedhetsz meg.

III. Alakíts ki szokásokat!

Ez különösen akkor fontos, ha egy olyan célod van, ami plusz időt igényel az életedben. Ha év végére szeretnél egy komolyabb megtakarítást, akkor fontos, hogy ezentúl napi szinten odafigyelj a pénzügyeidre. Például vezess saját költségvetési naplót, melybe felírod minden nap, hogy mire mennyit költöttél. Így hónap végén látni fogod, hogy hol tudsz kicsit jobban visszavenni.

Igazából itt egy szokás kialakításáról beszélünk, hiszen napi szinten kell foglalkoznod a pénzügyekkel. A célodnak tehát jelen kell lennie a hétköznapjaidban!

A jól bevált fogyásos példa esetén szintén arról beszélünk, hogy az edzést, az egészséges étkezést és a szénhidrátok, kalóriák számolását hogyan alakítod egy szokássá, hogyan építed be a mindennapjaidba.

Összefoglalás

Fogadalmak, helyett céljaid legyenek!

Céljaidat úgy fogalmazd meg, hogy azok megmutassák az eredményt, tartalmazzanak egy határidőt, legyenek reálisak és jelentsenek kihívást számodra. Utóbbi nagyon fontos, hiszen úgy lesz csak igazán sikerélményed!

Készíts egy konkrét tervet a céljaidhoz, mely tartalmazzon úgynevezett mérföldköveket (alcélokat). Ezek fogják mutatni, hogy a megfelelő irányba haladsz. Miután elértél egy mérföldkövet, jutalmazd meg magad.

Álmodj nagyban, de kezdj kicsiben! Céljaidat építsd be a hétköznapjaidba. Minden nap, ha kis lépésekkel is, de tegyél azért, hogy közelebb kerülj a céljaidhoz.

Az emberek 80%-a elbukik az újévi célok, fogadalmak megvalósításánál. Ha Te nem akarsz ebbe a kategóriába tartozni és szeretnél biztosra menni akkor nézd meg EZT!


[1] https://www.inc.com/marla-tabaka/why-set-yourself-up-for-failure-ditch-new-years-resolution-do-this-instead.html