Tényleg lehetetlen a munka magánélet egyensúly?

Olvasási idő: kb. 5 perc

A csapból is az folyik, hogy mennyire fontos az egyensúly fenntartása a munka és magánélet között. Azaz, fordítsunk elegendő időt a családra, barátokra, magunkra és álljunk helyt a munkahelyen is. „Szép álom” – mondják ezt sokan. Pedig valójában nem nagy őrdöngőség…

Számtalan könyv, tanulmány, cikk született már azzal kapcsolatban, hogy hogyan tudod megteremteni a munka-magánélet egyensúlyt az életedben. Ellátnak jobbnál jobb tanácsokkal, amik elsőre jól hangzanak, aztán a valóság teljesen másképp alakul. Pont amikor eltervezed, hogy az estét a családnak szenteled, akkor üt be a krach a cégnél és közbe kell avatkoznod. Telefonálnod kell, E-mailek tömkelegét kell elküldened, mire nyugodtan tudsz lefeküdni aludni. Ilyenkor azt gondolod, hogy az  egyensúly máris felborult, pedig ez csak egyetlen este volt.

Valójában az egyensúlyt nem egyetlen nap borítja fel, hanem napok, hetek, hónapok összessége. Bárkivel előfordul, hogy túlóráznia kell, plusz munkát kell vállalnia, s ilyenkor elbillen a mérleg az egyik oldalra. A baj akkor kezdődik, amikor huzamosabb ideig nem vagy képes elengedni a munkát. Például a napi 8 munkaóra után, hazaérve is azon gondolkozol, hogy a másnapi meetingen miképp győzöd meg a kollégákat, vagy mi lesz jövőhéten.

Ez hosszú távon sem Neked, sem a családodnak nem tesz jót. Konfliktust generál, amiből Te ismét csak a munkába menekülsz és egy ördögi kör alakul ki. Ugyanez előfordul fordítva is, amikor valaki nem tud a munkára koncentrálni, mert például párkapcsolata nemrég ért véget. Ő a munkahelyen nem fog tudni koncentrálni, amit a főnöke szóvá is tesz, s ettől még frusztráltabb lesz.

Jó, de akkor hogyan is néz ki ez az egyensúly?

I. Határozd meg, hogy egyáltalán mi az a munka-magánélet egyensúly

Nincs egy külön recept arra, hogy mikor van valakinek egyensúly az életében. Határozd meg, hogy ez mit jelent számodra. Gondold végig, hogy ideális esetben mennyi időt fordítanál munkára egy héten, mennyit a családra és mennyit magadra. Azért célszerű egy hétben gondolkozni, mert egy nap alatt több ad-hoc dolog is jöhet, amit hirtelen meg kell csinálni. Ha például egy nap semmi idő nem jut saját magadra, ne légy frusztrált. Ott a hét további része, amikor pótolhatod.

II. Tervezz

Az előbb azt írtam, hogy egy hétben gondolkozz. Ez valóban így van, de ehhez igazítva nem árt megtervezni a napjaidat minden reggel. Találd ki, hogy körülbelül meddig szeretnél dolgozni, van-e olyan S.O.S. munka, ami túlórát igényel, s mivel fogsz foglalkozni délután. Elmész a gyerekért az óvodába, a pároddal töltöd az estét kettesben vagy épp a hobbidnak szentelsz egy kis időt? A legtöbb ember szabadidős programokat kizárólag hétvégére szervez, pedig a délutáni munka utáni programok (pl: színház, étterem, előadás) nagyon fel tudják tölteni az embert.

III. Szabj határokat

Ha befejezted a munkát, akkor ne csak fizikailag lépj ki a munkahelyről, hanem gondolatban is. Ne nézegesd az E-maileket, hidd el megvárnak holnapig. Ha olyan a munkaköröd, ami ezt megköveteli, akkor jelölj ki egy délutáni időintervallumot, amikor csekkolod, hogy mi a helyzet. Neked is jár a kikapcsolódás és a családodnak is szüksége van arra, hogy ne csak fizikailag legyél velük otthon.

Sokkal energetikusabb leszel, jobban fogsz tudni koncentrálni a munkára, ha kis időre elengeded azt és az agyad kicsit más területre fókuszál. Ha a munkahelyen egész délelőtt egy határidős feladaton dolgoztál és nem tudtad megoldani, az nem megoldás, hogy kihagyod az ebédszünetet, hogy befejezd. Kicsit kapcsold ki az agyad, egyél egy jót, s utána friss fejjel jobban, gyorsabban fog menni.

IV. Mondj nemet

Mondj nemet akkor, ha úgy érzed rengeteg a feladatod a munkahelyen. Ne vállalj el mindent, ha tudod, hogy úgysem végzel határidőre. Ettől csak frusztráltabb leszel. Beszélj a főnököddel és találjátok ki, hogy tudnátok újraszervezni a feladatleosztást.

Mondj nemet az olyan találkozókra, esemény meghívásokra is, amikre csak azért mész el, hogy elmondhasd magadról, ott voltál. Ezeknek nemhogy semmi értelme, de az értékes időd is rabolják. Válassz olyan délutáni programokat, amik kikapcsolnak.

V. Kapcsold ki az értesítéseket

Ha eldöntöd, hogy egy teljes délutánt a családoddal töltesz, akkor kapcsolj ki minden értesítést a telefonon, vagy vedd le annak hangját. Koncentrálj rájuk, beszélgessetek, használjátok ki, hogy együtt vagytok. Nem fog összedőlni a világ, ha 1 órán keresztül nem válaszolsz a Messenger üzenetekre. Ugyanez a helyzet fordítva is. Ha a munkára koncentrálsz, akkor koncentrálj arra és majd ha szünetet tartasz ránézel az üzenetekre.

Összefoglalás

A munka-magánélet egyensúly ott kezdődik, hogy definiálod, számodra ezt mit jelent. Találd ki, hogy 1 héten mennyi időt szeretnél fordítani munkára, a családodra és magadra és ezt igyekezz be is tartani. Ennek fényében pedig tervezd meg a hetedet. Mindig arra a területre fókuszálj, amit épp csinálsz. Ha a családdal vagy, akkor lélekben is legyél velük, kapcsold ki a telefonon az értesítéseket. Ne nézegesd tízpercenként a telefonod, hogy jött-e valami üzenet.

Attól, hogy túlóráznod kell, vagy van egy keményebb hónap a munkahelyen, az nem azt jelenti, hogy nincs egyensúly az életedben. Ha később ezt az időt visszaadod a családodnak, akkor semmi probléma. A lényeg, hogy amennyit elveszel az egyik oldalról egy időre, rövid időn belül add is vissza. 🙂

Ha tetszett a cikk, kövesd Facebook oldalam, ahol további érdekes témákat, tippeket találsz! :)