Hogyan kezeld a kritikát?

Olvasási idő: kb. 5 perc

Előfordult már, hogy valaki olyan visszajelzést adott, ami nagyon rosszul érintett? Hirtelen nem is tudtad, hogy visszaszólj vagy inkább maradj csöndben? Mi a legjobb, amit ilyenkor tehetünk?

Az elmúlt héten sorban álltam jegyet venni az állomáson. Előttem szerencsére már csak egy fiatal srác volt, aki épp a telefonját nyomkodta, miközben mondta, hogy hova szeretne jegyet venni. Az eladó megkérdezte, hogy ablak vagy folyosó mellett szeretne-e ülni a srác pedig nem értette a kérdést, ezért visszakérdezett. Ahelyett, hogy az eladó megismételte volna a kérdést, a következőt mondta: „Ha nem a telefonját nyomkodná egyszer az életben, értené, hogy mit mondok.” (A hangsúlyt hozzá szerintem el tudod képzelni.)

Szerintem Te is érzed, hogy nem ez volt a helyes eljárás az eladó részéről, hiszen honnan tudhatja, hogy épp nem egy életbevágó, fontos üzenetet vált valakivel a srác. Persze bizonyos szempontból az eladónak volt igaza, mert arra a pár percre igazán nélkülözhette volna a telefonját, de ezt lehet máshogy is közölni, kevésbé általánosítóan.

Kritikának két típusát különböztethetjük meg:

Negatív kritika

Ahogy a nevében is benne van, mindenképp valamilyen negatív gondolatot akar átadni, esetleg megbántani. Az előző esetnél például az lehetett a negatív gondolat, hogy „hamarabb megszabadulnának egymástól, ha figyelne”. A burkolt üzenet pedig, hogy igazán lehetne tekintettel a többi sorban állóra is.

Tipikusan ide tartoznak továbbá azok a mondatok, amikor megpróbálnak valamiről lebeszélni, nem támogatnak és ezt olyan stílusban is adják át. Pl: „Neked teljesen elment az eszed, hogy ott hagyod a férjed”, vagy „Jobban odafigyelhetnél arra, hogy mit eszel”.

Szintén ide sorolhatók azok a mondatok, melyek úgy kezdődnek, hogy: „Nem akarlak megbántani de….” Ha egy mondat így kezdődik, biztos, hogy olyan dolgot mond, ami bántó, rosszul fog esni, de az illető fel akarja magát oldozni a felelősség alól, hogy ezt ő okozta Neked, ezért kezdi így a mondatot.

Építő kritika

Az olyan kritikákat nevezhetjük építőnek, melyben van valami pozitív. Ha valaki építő kritikával illet, akkor mindenképp segíteni szeretne Neked, tanácsot adni. Értékeld, mert a javadat akarja!

Ilyen például ha valaki azt mondja: “Én a helyedben több kék ruhát hordanék, mert nagyon kiemeli a szép szemedet.” vagy “Szerintem kevesebbet kellene dolgoznod, mert látszik, hogy nagyon ki vagy merülve.”

A jegyvásárlós példa építő lett volna ha az eladó hasonlóan fogalmaz: „Látom, hogy nagyon elfoglalt, de kérem egy pillanat erejéig jobban figyeljen rám, hogy ne tartsuk fel a sort.”

Mikor érdemes foglalkozni a kritikával?

Kritikával akkor érdemes foglalkozni, (legyen az pozitív vagy negatív) ha az valamilyen érzelmet mozgat meg benned. Vonatos példánál, ha a fiú elszégyelli magát, akkor valószínűleg tényleg nem volt fontos elintézni valója a telefonon. Ugyanakkor, ha lepereg róla, maximum felidegesíti magát, hogy hogy lehet valaki ilyen türelmetlen és negatív, akkor nem érdemes nagy feneket keríteni a dolognak.

De nézzünk egy másik példát:

Ha Te 40 kg vagy vaságyastól, akkor nagy eséllyel kineveted, azt, aki azt, mondja, kövér vagy. Ugyanakkor, ha tudod, hogy az elmúlt időszakban tényleg nem figyeltél oda magadra, melynek következményeképp felszaladt pár kg, akkor ugyanez a mondat nagyon rosszul fog esni.

Ha elgondolkodtat, szomorúvá tesz a kapott kritika, mindenképp foglalkozz vele!

De hogyan?

I. Értékeld a kritikát, mert az visz előre

Legtöbb ember csak a dícséretet tudja értékelni, a kritikát nem. Ugyanakkor gondolj bele, mi történne, ha állandóan ódákat zengenének rólad. Elbíznád magad és biztosan nem tudnál fejlődni! A kapott kritikát köszönd meg és gondolkozz el rajta. Ha arra jutsz, hogy mégsem releváns, egész egyszerűen lépj túl rajta. Ha pedig van benne valami, építsd be a mindennapjaidba.

II. Ne foglalkozz a kritika stílusával!

Ha valaki gúnyos hangsúllyal kritizál, de a mondandó elgondolkodtat, próbálj meg eltekinteni az illető stílusától. Sokan nem tudják, hogyan adják a másik tudtára véleményüket, esetleg olyan hangulatban, élethelyzetben vannak, hogy képtelenek magukat kontrollálni.

Gondolkodj el a kritikán és nézd meg, hogyan tudod a javadra fordítani.

(Ha a megfogalmazott stílus tényleg kritikán aluli, jelezheted, hogy lehetett volna szebben is, de mindenképp építő kritikával élj. Pl.: “Köszönöm szépen a tanácsot, átgondolom. Ugyanakkor a helyedben én úgy fogalmaztam volna meg, hogy…..” )

III. Ne vedd magadra!

Ha vendégek jönned hozzád és azt mondják, hogy nem ízlik nekik, amit főztél, bizonyára magadra veszed és kicsit megsértődsz, még ha nem is mutatod. Holott igazából ők nem téged kritizálnak, csak az almás pite nem ízlik nekik. Fogadd el és mond azt, hogy legközelebb megpróbálsz olyat csinálni, ami talán mindkettőtök ízvilágának megfelel, ha mégsem, akkor rendeltek pizzát. 😀 Örülj, hogy nem kell plusz erőfeszítést beletenned, ha legközelebb jönnek.

IV. Önfegyelem

Ne reagálj rögtön, első felindulásból! Várj egy kicsit, mielőtt bármit válaszolnál. Ha érzelmekkel, indulatokkal teli visszavágsz az illetőnek valami frappánsat, vita alakulhat ki és később nagyon megbánhatod.

Összefoglalás

Fontos, hogy tudd kezelni a kapott kritikákat, hiszen ezektől a visszajelzésektől fogsz tudni fejlődni, előre haladni az életben. Ha kapsz egy kritikát mindig figyeld meg, hogy milyen érzéseket vált ki belőled. Ha megérint, rosszul esik, akkor abban lehet valami igazság, így mindenképp gondolkozz el rajta. Ilyenkor ne érdekeljen a kritika stílusa, lényeg, hogy próbáld a hasznodra fordítani az adott mondatot. Ugyanakkor, ha teljesen irrelevánsnak, viccesnek gondolod, csak szimplán hagyd figyelmen kívül, magadnak segítesz, ha nem őrlődsz, agyalsz rajta.

Ha tetszett a cikk, kövesd Facebook oldalam, ahol további érdekes témákat, tippeket találsz! :)