Mindent a komfortzónáról, tabuk nélkül

Olvasási idő: kb. 5 perc

Honnan ismerheted fel, hogy beragadtál a komfortzónádba? Egyáltalán miért mondja mindenki, hogy onnan ki kell lépni? Mik az előnyei, hátrányai a komfortzónádnak? Most minden kérdésedre választ kapsz!

Biztos olvastál már olyan cikket, tanulmányt, amiben arra sarkallnak, hogy hagyd el a komfortzónádat, mert csak úgy tudsz fejlődni, előrelépni az életben stb.. Félig-meddig el is hiszik ezt az emberek, talán alkalmaznak is pár erre vonatkozó technikát, aztán ugyanúgy benne ragadnak egy rossz párkapcsolatban, nem szeretik a munkájukat, idegesíti őket a szomszédjuk vagy csak szimplán ugyanolyan szürkék a hétköznapjaik, mint két évvel ezelőtt.

Mókuskerékben élnek, amiből egyszerűen nincs kiút. A napok csak úgy jönnek egymás után és alig várják a hétvégét, hogy kicsit kikapcsoljanak. Aztán eltelik a hétvége és kezdődik minden elölről.

A jó hír az, hogy ennek nem kell mindig így lennie és ezen tudsz változtatni, a rossz hír az, hogy nem lesz könnyű.

Mi az a komfortzóna és mi van azon túl?

Komfortzóna

Amiben az emberek többsége él, azt hívhatjuk, úgy, hogy komfortzóna. Ebben a zónában található minden, ami számodra rutin tevékenység, amihez nem kell gondolkoznod és nincs benne semmi megerőltető. Itt vannak azok az életbeli, munkahelyi és szociális környezetek, amiket megszoktál, azok az emberek, akiket jól ismersz. Ebben a zónában biztosan nem érzed magad kellemetlenül, kényelmetlenül, mert ismered minden szegmensét.

Tanulási zóna

Ha kilépsz a komfortzónádból, akkor az ún. tanulási zónába kerülsz. Mindez vagy külső vagy belső kényszer hatására következhet be, melyre néhány konkrét példát alább láthatsz:

Külső kényszer:

  • Munkánk során felbukkanó nehézség: Főnökünk arra kér, hogy tartsunk előadást a csoport munkájáról (ezelőtt sosem csináltunk ilyet).
  • Időjárás: Nyaralás során azzal kalkuláltunk, hogy egész nap a parton heverészünk, de esik az eső egész nap. Új programot kell hirtelen összeraknunk, úgy, hogy egyáltalán nem ismerjük a környéket és a lehetőségeket.
  • Közlekedés: Biciklivel szerettünk volna elmenni egy rendezvényre, de reggelre leengedett a kereke. Új közlekedési alternatívát kell keresnünk, amivel eljutunk a kívánt helyszínre.

Belső kényszer

  • Unalom: Unjuk, hogy állandóan ugyanazokat esszük ebédre. Kitaláljuk, hogy mostantól új ételeket próbálunk ki, melyeket mi magunk főzünk meg.
  • Élmények iránti vágy: Szeretnénk több közösségi programon részt venni, ezért klubokba, rendezvényekre, előadásokra járunk.
  • Tanulási vágy: Gyerekkorod óta álmod, hogy megtanulj síelni.

A tanulási zónában, ahogy a neve is jelzi, lehetőséged van a fejlődésre. Ha ebben a zónában tartózkodsz, mindig tele leszel azzal az energiával, amit a sikereid generálnak. Pl: ha évek óta nem edzettél, de ráveszed magad, hogy lemenj az edzőterembe, sikerként fogod elkönyvelni a napodat, mert tettél azért, hogy elérd a célodat. A zónában folyamatosan új ingerek, élmények, feladatok érnek, melyek lehetnek akár pozitívak vagy negatívak, de mindig előre fognak vinni.

Stressz zóna

Kilépve a komfort zónából sokszor érezhetünk félelmet, stresszt, pánikot mert nem tudjuk, mi fog történni. Mindez attól függ, hogy milyen mértékben távolodunk el szokásainktól, rutinjainktól. Ilyenkor nem a tanulási, hanem az ún. stressz zónába érkezünk meg.

Ha valaki sokáig a stressz zónában tartózkodik, az már káros és komoly következményei lehetnek. Ilyenkor annyi a dolgunk, hogy csökkentjük a kihívást, ezzel eggyel visszalépve a tanulási zónába, amit már jóval komfortosabbnak fogunk érezni a stressz zónához képest. Fontos megjegyezni, hogy a stressz nemcsak hátráltató, de fejlesztő, előremozdító hatású is lehet.

Nem mindegy, hogy valaki saját elhatározására lép ki a komfortzónából vagy kilökik onnan. Utóbbi esetében ugyanis sokkal magasabb a stresszfaktor. Példaként említve, nem mindegy, hogy egy hosszú párkapcsolatnak, Te vagy a párod vet véget. Előbbi esetben van egy elhatározás, elköteleződés a változás irányába, így az jóval kevesebb stresszel, pánikkal jár, mintha nem tudsz rá felkészülni.

A zónákat az alábbi ábra szemlélteti:

A komfortzóna előnyei, hátrányai

Előny Hátrány
Kényelmes Nem tudsz fejlődni, előrelépni, újat tanulni
Biztonságos Unalmas
Nem kell gondolkozni Ingerszegény
Megszokott, ismert, kiszámítható dolgok Monoton
Rutinból tudsz cselekedni Nem tudsz változtatni
Elengedheted magad Beszűkült gondolkodásmód

Hogyan tudsz kilépni a komfortzónából?

Ha kilépsz a komfortzónádból, a megszokott rutinodtól teljesen mást csinálsz. Mindez egy döntés, elhatározás kérdése és természetesen annak megfogalmazása, hogy mi a célod, miben szeretnél változtatni, fejlődni. Konkrét (kicsit általánosító) példák:

  • Ha ügyvéd vagy, iratkozz be például egy tánctanfolyamra.
  • Ha szoftverfejlesztő vagy, menj el szórakozni este és szocializálódj.
  • Ha kőműves a foglalkozásod, tanulj egy új idegen nyelvet.

Összefoglaló

A komfortzóna egy olyan kényelmi zóna, melyhez minden rutintevékenységünk köthető. Ebben a zónában vannak azok az emberek, akik közvetlenül körbevesznek minket, akiket jól ismerünk. A zónából kilépve jutunk el a tanulási zónába, melyben már van esélyünk a fejlődésre, tanulásra és arra, hogy megszokott, unalmas, kényelmes életünkön változtassunk. Ha olyan fába vágjunk a fejszénket, ami túl nagy falat számunkra, nagymértékben eltér szokásainktól, akkor már a stressz zónában tartózkodunk. Ha sokáig itt vagyunk, megutálhatjuk az adott cselekvést és visszavágyunk a komfortzónába, ahonnan legközelebb sokkal nehezebb lesz kilépni.

A komfortzóna előnyei, hogy nagyon biztonságos, nem érhet minket meglepetés, ugyanakkor fejlődést, változást, előrelépést, átalakulást, csakis kizárólag a tanulási zónában érhetünk el.

Ha tetszett a cikk, kövesd Facebook oldalam,
ahol további érdekes témákat, tippeket találsz! :)